X
تبلیغات
کالج کارآفرینی تیوان

گفتگو  چاپ

تاریخ : یکشنبه 21 تیر 1394 در ساعت 17:35

گفتگوی هفدهم-  با وجود پروزه ها و هزینه های فراوان اطراف حرم رضوی، مشکل ترافیکی و ترددی همچنان به طور جدی وجود داشته و   با یک مناسبت، اطراف حرم با گره های ترافیکی شدید مواجه می باشد و مردم محبور به پیاده رفتن مسیرهای طولانی می باشند. حل این مشکل وطیفه کیست ؟ (چهرشنبه 4 شهریور 1394)

وقتی در شهرهای کشور مدیریت واحد شهری وجود ندارد و بیش از بیست نهاد و سازمان و ارگان در کنار شهرداری ذینفوذ هستند و به فراخور نگرش بخشی و سازمانی که دارند به دنبال حداکثر انتفاع هستند، حل مشکلاتی نظیر ترافیک کلان شهرها، یا گرفتاری های اطراف حرم رضوی و ... بر عهده یک متولی یا نهاد نمی باشد. بلکه لازم است همه ذینفعان و ذینفوذان یعنی همین نهادها که صاحبان اصلی قدرت و سرمایه هستند با تغییر نوع دیدگاه بخشی به نگرش برد برد برای همه، فضاهای مطلوب تری رو بوجود آورند. بحث ارتقاء فرهنگ شهروندی و مسایل اینچنینی نیز مقوله ای هست که نباید از آن غفلت نمود.
  • گفتگوی شانزدهم- بازار کار رشته شهرسازی (پنج شنبه 22 مرداد 1394)
  • گفتگوی پانزدهم- تاثیرات رنگ در شهر (سه شنبه 20 مرداد 1394)
  • گفتگوی چهاردهم- مسکن مهر و تأثیرات آن  (پنج شنبه 15 مرداد 1394)
  • گفتگوی سیزدهم- حاشیه نشینی ( جمعه 9 مرداد 1394)
  • گفتگوی دوازدهم- مگا مال ها و  تأثیرات آن ها بر شهر (چهارشنبه 7 مرداد 1394)
  • سیاست‌های ایجاد ابرپروژه های شهری با هدف جهانی شدن شهرها و جذب سرمایه‌های جهانی، عمدتا در کلان شهرها شکل گرفت و با متمرکز شدن بر مگامال ها موارد زیر طرح گردید:
  1. درنگاه مدیران شهری، راه حل های چالش های دیرینه شهر نظیر فرسودگی کالبدی، فقرخدمات و زیرساخت ها و رکود اقتصادی، تخریب ویا بازتوسعه مجدد اراضی وسیعی از بافت فرسوده ویا بلااستفاده در مراکز و حاشیه شهرها به سرمایه گذاری برای ساخت ابرپروژه های تجاری، خدماتی، زیرساختی و ... است. در نگاه مدیران توسعه گر شهری، ابرپروژه ها را می توان هم به عنوان ابزاری برای برآورده ساختن تقاضای شهروندان (تامین کمی خدمات مورد نیاز شهر، زیرساخت ها و پاسخگویی به سرانه های مورد نیاز شهری) و هم به عنوان ابزاری برای تغییر وضعیت شهر در نظام سطح بندی منطقه ای، ملی و یا جهانی و برای مطرح شدن در کلاس فرامنطقه ای و جهانی استفاده کرد. در این چارچوب مدیریت سرمایه های عمومی و مردمی به سمت سرمایه گذاری بر روی ابر پروژه ها، ساده ترین راه پاسخگویی مدیریت شهری به دو راهی تامین هزینه های خدمات و تسهیلات مورد نیاز شهر در مقیاس محلی و توجه به نیروهای محرکه بخش های مختلف صنعت، تجارت و خدمات برای رقابت در سطح فراشهری، فرامنطقه ای و جهانی است و در کنار این موارد بحث رقابت پذیری مطرح شده  و شاید نوعی برند برای شهر ایجاد گردد.در حالیکه باید توجه داشت این گونه اقدامات معمولا چند بعدی هستند، بعد اقتصادی یکی از ابعاد آن بوده و متاسفانه درایران ارزیابی تاثیرات اجتماعی- فرهنگی(اتا) و حتی زیست محیطی بعد از اتمام پروژه ها صورت میگیرد در حالیکه مطلوبترآن است که ارزیابی های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی قبل از پروژه به طور دقیق سنجیده شود و به تبعات مثبت و منفی آن ها توجه شود چراکه این پروژه ها بر نظامات مختلف شهری نظیر دسترسی، منظر، اجتماعی، اقتصادی و..بسیار تاثیر گذار هستند.
  2. مگامال ها بنگاه اقتصادی هستند و در خدمت مصرف گرایی، آنچه که اتفاق افتاده این است که بسیاری از مگامال ها در محلات شهری بوجود آمدند که طبیعتا و به طور جدی برهم زننده تعادل فضایی اطراف خودشان هستند.اگردر گذشته بحث بازار و مسجد و ... کانون محلات و شهرها را شکل می دادند در حال حاضر این مراکز به نوعی و بعضا جای آن ها را گرفته اند. یعنی محله  یا منطقه با مگامالش شناخته می شود. در واقع این مگامال ها هستند که به عنوان عنصر زیباشناسی یا چشم انداز شهر و محلات شناخته می شوند. یعنی آن ها فراتر از بنگاه اقتصادی عمل می کنند و درنگاهی انتقادی تر می توان گفت که این مراکز، درعین حال که مراکزی برای مصرف و رشد مصرف گرایی هستند جایگزین کانون های هویت بخش مهم محلی و شهری شده اند. به علاوه برهم خوردن تعادل فضایی در بلند مدت تاثیرات بیشتری در توسعه محل، منطقه یا شهر گذاشته و ممکن است با چشم انداز و یا طرح های پیش بینی شده آن ها مغایرت داشته باشد.
  3. زندگی مدرن شهری نیازهایی دارد که مگامال ها به آن پاسخ می دهند مانند صرفه جویی در وقت، سهولت در خرید، امکان انتخاب بهتر و ... البته اغلب مگامال ها کارکردهای چند وجهی دارند و فقط مکانی برای خرید نیستند بلکه عملکردهای دیگری از جمله اداری، درمانی، پارک و فضاهای گردشگری و ... در آن ها وجود دارد و از این دیدگاه مگامال ها می توانند به عنوان فضای عمومی مراکزی برای شکل گیری انواع تعاملات اجتماعی باشند. با این وجود باید پذیرفت که پس از اجرای چنین پروژه هایی، مخاطبان آن تغییر می کنند مثلا بافت اجتماعی یک محله با اجرای چنین پروژه ای متفاوت می گردد.
  4. ما چه میزان از این پروژه ها با چنین وسعتی نیازمندیم؟ به عنوان مثال در شهر مشهد چرا در همه جا دیده می شوند؟ آیا نیازمند تغییرات با این شدت و وسعت هستیم؟ اگر به طور مداوم از کیفیت های فضایی و سنت ها صحبت می شود آیا با این گونه پروژه ها آن ها به دست می آیند یا حفظ می شوند؟ پروژه هایی که برای دیدنشان شاید چندین ساعت زمان نیاز داشته است و حتی نمی توان متوجه شب و روز شد.
  5. اساسا مگامال ها یک پروژه نبوده بلکه یک پروسه مداوم هستند که از بازار به مگامال رسیده است. آنها در خلاء شکل نگرفتند بلکه این تغییرات از یک طرف به جهانی شدن و تغییر شهرها بستگی داشته و از طرف دیگر در مقیاس محدودتر یعنی کشوری به تحولات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در شهرها مرتبط است. علی الخصوص شهری مانند مشهد که تمایل بسیار دارد علاوه بر مرکزیت مذهبی، خودش را در زمینه های دیگری نیز مطرح نماید.

گفتگوی یازدهم- بلند مرتبه سازی به شیوه کنونی اطراف حرم امام رضا (ع)

دلایل مخالفت با شیوه فعلی بلند مرتبه سازی اطراف حرم
  •  جلوگیری از دید حرم
  •   ترافیک و شلوغی در مرکز شهر
  •  از بین بردن بافت تاریخی شهر
  • عدم توانایى برنامه ریزى درست براى ساکنین
  • عدم اعتبار براى نوسازى کل بافت وجود
  • وجود حس تعلق در ساکنان
  •  بى احترامى به حرم به خاطر وجود ساختمانهاى بلند تر بر طبق اعتقادات مردم
  •  عدم بوجود اوردن منظر یکپارچه و درشت دانه
  • مشکلات تملک
  • معضلات اجتماعی ناشی از برخورد شبه بولدوزری با بافت فرسوده فعلی اطراف حرم
دلایل موافقین با بلند مرتبه سازی به شیوه کنونی اطراف حرم
  •  مشکلی از نظر دید وجود ندارد. تعداد خیابان هایی که دید مستقیم به حرم دارن از 4 به 8 اضافه میشه.ساختمان ها عقب نشینی دارن پلکانی ساخته شدن و ..
  •  اختلاط کاربری درساختمان های مرتفع اطراف حرم.
  • مدرن سازی و ایجاد منظرهای جدید بجای بافت کهنه و قدیمی و(گاها ترسناک)
  •  بافت تاریخی حفظ شده وراسته خیابان اقامتی تجاری است مساجد و حسینیه ها با همون اثر تاریخی در راسته خیابان موجود است.
  •  برخورد با مساله ترافیک موجود با آلترناتیوهایی نظیر حمل و نقل عمومی، حذف ترافیک عبوری امکان حرکت پیاده و ... و به دنبال آن کاهش آلودگی هوا
  •  افزایش فضاهای عمومی، فضاهای سبز و باز برنامه ریزی شده در اثر تجمیع و بلندمرتبه سازی

گفتگوی دهم- دلایل عدم استفاده مردم از مبلمان شهری؟

  1. مکان گزینی نامناسب (امنیت مکان، آسایش محیطی، تنوع و سرزندگی مکان و ...)
  2. طراحی نامناسب (جنس و نوع مبلمان و ...)
  3.  لزوم ارتقای سطح فرهنگ مردم در بهره مندی از امکانات موجود (رفتارهای اجتماعی، خصوصیات غریزی و شخصی و ..)

گفتگوی نهم- دستاوردهای چند هزار سال تمدن ایرانی برای شهرسازی امروز چیست؟

در این گفتگو موارد متعددی نظیر شبکه های ارتباطی قوی، امنیت، کاروانسراها، نظم، باغ ایرانی، قنات و کاریز، دید و محرمیت (جدایی حریم خصوصی از حریم عمومی)، محله گرایی،  بادگیرها، استفاده از آب و گیاه، بافت متراکم در اقلیم گرم و خشک و نظایر آن از دستاوردهایی بود که بر شمرده شد. به شهرهایی نظیر شوش، یزد، شهر ری، چغامیش(شهری با 6000 سال قدمت طبق کاوش های باستان شناسان دانشگاه شیکاگو در اطراف شهر دزفول) اشاره شد. از تخت جمشید و پاسارگاد به عنوان نمونه هایی از نمادهای تمدن ایرانی یاد شد. و در نهایت این دیدگاه که نمی توان مفاهیم چون محله گرایی ایرانی را در شهرهای امروزی احیا نمود، مورد نقد قرار گرفت و تجربه های موفق نو شهرگرایی با هدف بالا بردن کیفیت زندگی  از طریق بازگشت به الگوهای سنتی مطرح گردید.

گفتگوی هشتم- دستان سرد میراث- آیا واگذاری اختیارات سازمان میراث فرهنگی به شهرداری‌ها بر اساس لایحه‌ی جدید مدیریت شهری از منظر شهرسازی موردتایید است؟

  • مخالفین: شهرداری ها نشان داده اند که بیشتر به دنبال منافع اقتصادی هستند تا حل معضلات شهری، اگر چه میراث فرهنگی از اختیاراتی که دارد انتفاعی می برد اما رسالتش حفظ آثار میراثی است اگر این امر به شهرداری ها واگذار شود چون نوع انتفاع شهرداری متفاوت است پس حفظ میراث بی معنا شده و تخریب آن ها تسریع می شود. (میزان نفع در میراث و شهرداری به لحاظ تفاوت نوع نگرش تفاوت دارد). اضافه شدن میراث به شهرداری ها نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه نهادی را از رسالتی که دارد محروم می کند و کمترین توجه به حفظ تاریخ صورت خواهد پذیرفت.
  • موافقین: قانون وظایفی برای شهرداری تعیین کرده است که گستردگی دامنه آن، لازمه اش افزایش اختیارات شهرداری هاست. یکی از بزرگترین دغدغه شهرسازی حرفه ای کشور حضور نهادهای مختلفی نظیر صنایع و معادن، جهاد، دفاع، میراث  و... در کمیته های تصویب طرح ها بوده که به جای نظرات کارشناسی در حیطه تخصصی خود در خصوص مسایل مختلف از جمله تراکم و ضوابط سیمای شهری و ... نظر می دهند، و عملا تصویب طرح ها را با چالش های جدی مواجه می کنند. در حالیکه متولی شهر شهرداری  بوده، سایر نهادها دخالت موثر غیر مرتبط با تخصص خویش در روند طرح های شهری دارند و در حالی که مردم، فقط از شهرداری ها توقع حل معضلات شهری را دارند. هر اتفاقی که باعث شود مدیریت شهری به سمت یکپارچگی حتی از نظر نهادی حرکت کند به نفع شهرسازی و مدیریت شهری است.

گفتگوی هفتم- چرا در طرح های شهرسازی در حالیکه براساس قانون، آغاز طرح، فرایند یا شرح خدمات طرح، زمان دقیق خاتمه طرح مشخص است عمدتا چنین اتفاقی نیفتاده و شاهد طولانی شدن فرایند تهیه طرح حتی بیش از 10 برابر مدت زمات قانونی آن هستیم؟
موارد متعددی در این امر دخیل می باشد و می توان بدون رعایت ترتیب به برخی از آن ها اینگونه اشاره نمود:

  1. - تغییرات مدیریتی و بعضا عدم آگاهی مدیران و برخوردهای سلیقه ای
  2. - مسایل مالی و عدم تامین به موقع بودجه
  3. - کمبود اطلاعات موجود (به روز نبودن آن ها)
  4. - عدم همکاری سازمان ها در فرایند تهیه طرح
  5. - عدم انطباق زمانبندی ها با واقعیت های عملی موجود
  6. - عدم استفاده مشاور از ظرفیت های واقعی
  7. - ضعف مشاورین و عدم برخورداری از نهاد هماهنگ کننده داخلی
  8. - نبود برنامه ریزی منسجم در مراحل تهیه و تصویب طرح
  9. -به روز نبودن مدیران و مشاورین و یا کم تجربه گی آن ها در برخی موارد
  10. - عدم انتخاب مشاورین اصلح بر اساس ضوابط در پاره ای موارد
  11. - عدم هماهنگی مشاور تهیه کننده طرح با کارفرما یا بالعکس (عدم هماهنگی نهادهای تهیه کننده طرح)

گفتگوی ششم- با توجه به آمار تلفات و تخریب های واقع در حریم رودخانه ها و ... ، تا چه میزان شهرسازان را می توان مسئول دانست؟

  1. در صورتی که در یک طرح شهرسازی نظیر طرح های مکانیابی مسایل مربوط به پدافند غیر عامل و مدیریت بحران توجه نشود شهرسازان در قبال اتفاقات پس از بحران های اینچنینی تا حدودی مسئولیت دارند.
  2. با توجه به لحاظ نمودن مباحث مربوط به مدیریت بحران و پدافند غیر عامل در عمده طرح های شهرسازی توسط شهرسازان (تصمیم سازان)، می توان گفت که این جامعه در حیطه اختیارات و توان خود تا حدود زیادی به وظایفش عمل می نماید.
  3. به طور عمده اجرای طرح های شهرسازی پس از تصویب، بر عهده مدیران (تصمیم گیران) بوده و عمل به آن ها از اختیار تهیه کنندگان طرح ها خارج است. بنابر این چون شهرسازان در اجرای طرح های تهیه شده کمترین دخالت را دارند نمی توان جامعه شهرسازی را مقصر اصلی حوادث پس از چنین بحران هایی دانست.
  4. برخی از بحران ها و حوادث غیر قابل پیش بینی بوده و فراتر از پتانسیل های مربوط به طراحی و اجرای موجود می باشد.

گفتگوی پنجم- با توجه به اینکه ایران در گذشته شهرسازی والایی داشته است  آیا می توانیم یا ضرورتی دارد که به ایران گذشته با درنظر گرفتن زمان برگردیم؟

  1. در نظر گرفتن اصول حاکم بر شهرسازی گذشته، می تواند در ارتقای شهرسازی امروز موثر باشد.
  2. مقتضیات مربوط به فضا و مکان در زمان حال، با گذشته تفاوت دارد، می توان از گذشته بهره برد اما امکان بازگشت به گذشته نیست.
  3. اگر بپذیریم که ذات اصول و ارزش های برآمده از یک تمدن ثابت هستند پیروی از همین اصول و ارزش ها، می تواند در تجلی روح حاکم بر شهرسازی گذشته در کالبد شهر امروز موثر باشد.
  4. اگر شهرسازی را تنها تلاش برای نظام دادن فرم شهری بدانیم باید پذیرفت که فرم شهری گذشته پاسخگوی نیاز امروز نیست و غیرقابل انتقال است.
  5. روح حاکم بر شهرسازی پیشین قابل انتقال است. منظور از این انتقال، تکرارعملکردهای پیشین نبوده بلکه منظور زمینه و گرایش شهری در ابعاد مختلف بوده و می تواند معانی، کاراکتر، فعالیت و .....را در خود داشته باشد و نیازمند مطالعه دقیق است.

گفتگوی چهارم- آیا برتری بین گرایش های شهرسازی یک دیدگاه دقیق و منتج از تجربه علمی و عملی صحیح است؟

  1. چنین نگرشی که گرایش برنامه ریزی یا طراحی هر یک بر دیگری برتری دارند یا هر یک توان انجام کار دیگری را دارند و به همین دلیل نیازی به دیگری نیست مورد تایید نمی باشد.
  2. گرایش برنامه ریزی و طراحی به دنبال هم و در تکمیل هم ایجاد شده اند و طراحی، حلقه اتصال برنامه ریزی به معماری است.
  3. علاقه مندی به گرایشی خاص به منزله برتری آن بر دیگری یا عدم نیاز به دیگر گرایش ها نیست بلکه به نظر می رسد برای کسی که می خواهد در این رشته به درستی فعالیت نماید، داشتن توانایی برقراری ارتباط بین زمینه های مختلف از اهمیت اساسی برخودار بوده و این امر علاوه بر توانایی عملی و دیدگاه شخصی، نیازمند تلاش برای انجام مطالعات نظری و فهم آن است.

گفتگوی سوم- مبلمان شهری، نقد و بررسی نمونه اجرا شده در خیابان مفتح تهران

به طور خاص

با توجه به عزیزانی که محدوده را از نزدیک دیده اند و یا در جریان اجرای آن بوده اند:

  1. از آنجاییکه طرح با سنگ و نبشی آهن کار شده خشن  به نظر می رسد. در حالی که طرح یک کپی از نیمکت هایی است که در خارج از کشور از جنس چوب ساخته شده است.
  2. آنچه مشهود است اگرچه طرح برای استفاده مسافرین مترو و دانشجویان دانشگاه در مجاورت آن، طراحی شده است اما استفاده زیادی از آن صورت نمی پذیرد و ترجیح به خصوص مسافران مترو استفاده از از خروجی جنوبی است که به مراکز خرید متصل می شود.
  3. مشخص گردید ارزیابی مدیریت شهری پس از اجرای طرح آن بوده است که طرح پاسخگوی مخاطبینش  نبوده و مورد انتقاد قرار گرفته است و احتمال تغییر یا اصلاح آن وجود دارد.
  4. در طراحی مبلمان شهری علاوه بر فرم، رعایت استانداردهای طراحی، مطالعات محیطی و شرایط فرهنگی و فضایی ضرورت دارد.

و به طور عام:

  1. هر طرح شهری دارای گونه های متفاوتی از منفعت حاصله برای شهروندان است، باید دید منفعت و اثربخشی حاصل از اجرای طرح کدام موارد می باشند؟ مخاطبینش چه کسانی بوده و آیا اساسا اجرای آن برای مخاطبینش پاسخگو باشد؟ (ارزیابی قبل از اجرا)
  2. با دیدن یک تصویر بسته از یک فضای شهری یا هر طرحی نمی توان نظر تخصصی داد بلکه برای نقد و قضاوت هر طرح شهری نیازمند یک نگرنش چند وجهی و مطالعه دقیقتر است.

گفتگوی دوم- آیا شهرسازی را می توان به عنوان یک شغل برگزید؟

  1. دیدگاه و تجربه فردی در مورد اینکه شهرسازی تخصصه و میشه ازش کسب درآمد کرد بسیار موثره است.
  2. اگر ابتدای راه هستیم و برای هردلیلی وارد این رشته شدیم و معتقدیم که نه تخصصه و نه نیازی بهش هست و نه امیدی بهش هست جلوی ضرر رو از همین حالا بگیریم و این رشته را ترک کنیم.
  3. اگر به این رشته امیدوار هستیم کار سختی در پیش داریم و باید توان مقابله یا دوام آوردن در ساختار بیمار رو داشته باشی.

گفتگوی اول- نقد ایجاد مسجد یا مجموعه فرهنگی ولیعصر در کنار مجموعه تئاتر شهر و توقف  ساخت آن

  1. مسجد خوب است اگر آنجا نباشد.
  2. تئاتر شهر عالی است اگر در کنارش مجموعه فرهنگی و مسجدبا آن طرح خاص نباشد.
  3. امیدواریم تصمیم سازان که بخشی از آنها از دل همین مجموعه ها نظیر این گروه بیرون می آیند کمی هم به نظرات کارشناسی توجه نمایند.
  4. طراحان و برنامه ریزان وقتی به نقد کردن میرسن طرح رو با خاک یکسان نکنن و وقتی خودشون وارد گود میشن و مجبورن کلی ملاحظات رو از بالا بپذیرن همچین طرح هایی ندن که داد عمده متخصصین حتی غیر متخصصین هم دربیاد.
  5. در مجموع طرح های امکان سنجی برای چنین مواردی است که متاسفانه اغلب به طرح های توجیهی برای انجام تصمیمات از پیش گرفته شده تبدیل شده اند.

نظرات (2)
با تشکر از تمامی دوستان و اساتید.بسیار عالی و مفید.
مفید و مختصر
نام :
پست الکترونیکی :
وب / وبسایت :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد